ایران در ساخت چند درصد از قطار مترو خودکفا شد؟

به گزارش وبلاگ 2012، مدیرعامل شرکت مترو گفت: به منظور تحقق اهداف داخلی سازی صنعت ریلی، پروژه ساخت داخلی واگن مترو با بهره گیری از حداکثر ظرفیت های داخلی و دانش بنیان، جهت حرکت از ساخت داخل با عمق حدود 30 درصدی را به حدود 85 درصد فراهم نموده است.

ایران در ساخت چند درصد از قطار مترو خودکفا شد؟

به گزارش وبلاگ 2012، علی امام با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین و کلیدی ترین اقدامات در پروژه قطار ملی، طراحی و ساخت سیستم رانش قطار مترو برای اولین بار و با استفاده از تخصص مهندسان و طراحان شرکت های دانش بنیان داخلی است، اضافه نمود: در این فرایند زنجیره کامل سیستم رانش شامل ترکشن موتور، گیربکس و کوپلینک، باکس برق فشار قوی (HV Box)، مبدل برق کمکی (ACM)، مبدل کنترل ترکشن موتور (MCM)، مقاومت ترمزی (DBR) و سلف خط (Line Inductor) بومی سازی شده است که سهم حدود 25 درصدی در کل قطار دارد. این موضوع علاوه بر تامین احتیاج ساخت قطار مترو، در تامین لوازم یدکی مصرفی و همچنین در تعمیرات اساسی ناوگان کنونی نیز دارای اهمیت بسزایی است.

  • مجله مترو تهران

وی اعلام نمود: با اتمام تست های مورد احتیاج، ایران جزء چند کشور محدود در طراحی و فراوری سیستم رانش در جهان قرار می گیرد. همچنین برای اولین بار در داخل و در قالب این پروژه، شبکه کنترل و مانیتورینگ قطار (TCMS) به دست مهندسین کشور راه اندازی می گردد که با داشتن سهمی حدود 5/1 درصد از کل قطار، در ایجاد قابلیت انتخاب تجهیزات از بازار جهانی و ارتقای زیر مجموعه ها نقش حیاتی دارد.

امام در ادامه گفت: در راستای ارائه خدمات بهینه به شهروندان و مسافران، در قطار متروی ملی سیستم اطلاع رسانی به مسافران ارتقا پیدا نموده و بستر نرم افزاری و سخت افزاری آن توسط شرکت دانش بنیان ملی طراحی، نصب و راه اندازی شده است.

وی اضافه نمود: با وجود بهره برداری بیش از 2600 عدد بوژی در ساختار قطارهای متروی تهران احتیاج به بیش از 2000 عدد در چند سال آینده، تا قبل از این پروژه این زیرمجموعه که حدود 12 درصد از قطار مترویی هست از خارج وارد می شد. در این پروژه برای اولین بار 14 عدد بوژی مورد احتیاج قطار توسط شرکت دانش بنیان داخلی طراحی و در حال ساخت است که تحقق این امر در اینده نزدیک می تواند وابستگی به بیگانگان را مرتفع سازد.

علی امام با اشاره به اینکه در این پروژه برای اولین بار راهرو بین واگن ها (گنگوی)، تهویه مسافری، تهویه کابین راهبر، مبدل اضطراری و رله باکس قطار مترو بومی سازی شده است، اضافه نمود: به این ترتیب از خروج مقادیر قابل توجهی ارز جلوگیری شده و باور ملی در این صنعت افزایش یافته است.

مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه در این پروژه ملی با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و ابتکار متخصصان بومی از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور ممانعت به عمل آمده و بستر اشتغال زایی مهیا شده است، توضیح داد: با همکاری شرکت های داخلی و شرکت واگن سازی تهران می توانیم تامین واگن های مترو تهران را سرعت ببخشیم که این امر رضایتمندی مردم را هم فراهم خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "ایران در ساخت چند درصد از قطار مترو خودکفا شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در ساخت چند درصد از قطار مترو خودکفا شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید