آنالیز مسائل سورن توربو نسل اول

به گزارش مجله سرگرمی، سورن توربو اولین محصول توربو ایران خودرو بود که با استقبال خوب اما با مسائل بسیار در بازار همراه شد، اما چرا توربوشارژر روی این خودرو خوب عمل نکرد؟

آنالیز مسائل سورن توربو نسل اول

خبرنگاران - امیرحسین اسماعیل بیگی: سورن توربوشارژر در اواخر سال 1394 آماده و رسانه ای شد و از سال 95 با ورود به بازار با استقبال خوبی رو به رو شد.

می توان گفت هدف از فراوری این خودرو رقابت با محصولات شرکت های چینی درعرصه فراوری خودروهای توربو و ایجاد تجربه رانندگی با خودرو های توربو برای مردم ایران بود.

سورن از وزن بیشتری نسبت به پژو 405 برخوردار است و موتور xu7 روی این خودرو باعث شده بود که ماشین بسیار کند عمل کند.

بنابراین، ایران خودرو از سال 90 پیشرانه EF7 را روی این محصول قرار داد و تا حدودی مشکل کند عمل کردن خودرو رفع شد.

اما در سال 94 این خودرو در نسخه توربو ارائه شد که حس رانندگی جدیدی را با این خودرو ایجاد کند.

سورن توربو فقط از لحاظ بعضی قسمت های فنی مانند، موتور و گیربکس با سورن ELX تفاوت دارد و همان پلتفرم سابق سورنELX را حفظ نموده است.

`

تفاوت های موتور EF7 توربو با EF7 معمولی

موتور EF7 از ابتدا به صورت پایه گازسوز و توربو طراحی و توسعه داده شده است.

اما به علت مشکلاتی برای تامین توربو، سال ها موتور به صورت تنفس طبیعی فراوری شده بود تا در سال 94 این موتور بار دیگر با تغییراتی به صورت توربو آماده و روی خودرو سورن نصب شد.

تغییر منیفولد ورودی هوا و خروجی دود یکی از مهم ترین تغییرات بوده است.

همان طور که در تصاویر زیر مشاهده می کنید طراحی هر دو منیفولد به طور کامل تغییر نموده است تا بتوان روی آن ها توربو شارژر نصب کرد.

تفاوت های عمده EF7 تنفس طبیعی(NA) و توربوشارژ(TC)

یکی دیگر از تغییرات که روی موتور توربو اعمال شده است تغییر شکل تاج پیستون است.

روی پیستون گودی ایجاد شده است تا نسبت تراکم در موتور توربو شارژ کمتر گردد.

نسبت تراکم موتور تنفس طبعی 11 به 1 است اما در نسخه توربو 9.6 به 1 است.

موتور EF7 تنفس طبیعی از سیستم تایم متغییر سوپاپ (VVT) برای میل سوپاپ هوا بهره می برد که این سیستم در نسخه توربو شارژر حذف شده است.

از بخش های مهم هر خودرو به خصوص در موتورهای توربو شارژر سیستم روغن کاری و خنک کاری آن است که باعث می گردد دوام یک موتور افزایش یابد.

همان طور که در عکس زیر می بینید موتور EF7 از خنک کن روغن به طور کلی استفاده می نماید اما زمانی که این موتور توربوشارژر شد چون دمای روغن بیش از پیش افزایش می یافت از خنک کن روغن بزرگتری استفاده شد که تعداد لایه های بیشتری داشت.

آخرین قطعه که یکی از بیشترین خرابی ها را برای این موتور به وجود آورد واشر بین منیفولد دود و توربو شارژ است.

هر چند که قطعاتی مانند میل سوپاپ ها، سوپاپ ها، سرسیلندر، سیستم روغن کاری و خنک کاری نیز دسخوش تغییرات شده اند.

آلیاژ موتور سورن توربو با سورن معمولی مشابه است ؟

جواب این سوال قطعا خیر است زیرا موتوری که توربو بر روی آن تعبیه می گردد باید تغییراتی از جمله بالا بردن مقاومت واشر سرسیلندر ، مقاوم کردن شاتون ها، سوپاپ ها و طراحی محفظه سرسیلندر در آن اعمال گردد علاوه بر این تغییرات ترمز ها و دیسک صفحه هم در سورن توربو تقویت شده است که بتواند فشار حاصل از لحظه شتاب گیری را تحمل کند.

عوامل مهم خرابی سورن های توربو نسل اول

سورن های توربو پس از چندماه که از حضورشان در بازار می گذشت دچار خرابی هایی شدند بخصوص این خرابی های در مناطق گرمسیر بیشتر بود.

مهم ترین و رایج ترین خرابی در این خودرو سوختن واشر بین توربو و منی فولد دود است.

این اتفاق بخاطر کیفیت پایین واشر بین منی فولد دود و توربو می افتاد که در زمان سرد بودن موتور با صدای ناهنجار همراه بود و در زمان گرم شدن این صدا کاهش پیدا می کرد.

پس از مدتی نیز ایران خودرو برای این ایراد اطلاعیه فنی صادر کرد.

ایراد بعدی بخاطر لقی های بیش از حد شفت و پره های توربو اتفاق می افتاد.

پس از مدتی خودرو های سورن توربو دچار افت توان محسوس می شدند و این افت در دور های بالاتر بسیار مشهود بود.

با آنالیز های چند توربو که از روی خودرو های معیوب باز شده بودند تعیین شد که در بعضی از توربو ها لقی ها بیش از حد مجار است و باعث فرار بوست در دور بالا می شوند.

در خودرو هایی توربو شارژ، لقی ها و تلورانس ها بسیار بسیار مهم هستند.

زیرا این خودرو های تحت فشار بیشتری کار می نمایند و کوچک ترین خلاصی بیش از حد باعث از کار افتادن توربو می گردد.

یکی دیگر از خرابی هایی که در مناطق گرم سیر بیشتر اتفاق می افتاد، مسئله افزایش دمای موتور و داغ شدن اینترکولر بود.

اینتر کولر برای خنک کردن هوای فشرده ورودی به موتور استفاده می گردد.

اما به دلیل نامناسب بودن طراحی اینترکولر سورن های توربو باعث می شد پس از کمی که خودرو گرم می گردد کارایی خود را از دست بدهد.

در مناطق گرمسیر حتی باعث گرم شدن هوای ورودی به موتور نیز می شد که خودرو دچار ناک زدن و افت توان می شد.

چند نکته برای افزایش عمر مفید پیشرانه های توربو

  • تعویض به موقع روغن
  • استفاده از شمع مرغوب و مناسب موتور
  • تعویض به موقع فیلتر هوا
  • استفاده از بنزین سوپر و یا اکتان
  • رانندگی با دور موتور مناسب
  • عدم رانندگی با دور موتور بالا در زمانی که موتور هنوز سرد است

نه تنها سورن توربو بلکه تمامی خودروهایی که از توربو استفاده می نمایند دارای شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به خودروهایی هستند.

به عنوان مثال در سورن توربو حتما باید فیلتر هوا در بازه کیلومتر کمتری نسبت به موتور EF7 ساده تعویض گردد.

در واقع کوچکترین ذره و غبار بر روی پروانه توربو می تواند آن را از کار بیاندازد.

کیفیت پایین روغن می تواند بر روی بازده توربو تاثیر منفی بگذارد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: بیت ران
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 132984

به "آنالیز مسائل سورن توربو نسل اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مسائل سورن توربو نسل اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید