تنظیم خواب کودک؛ راهنمای کامل برای سنین مختلف

به گزارش وبلاگ 2012، ساعت خواب بچه ها یکی از چالش های مهم برای خانواده ها است. در بسیاری از اوقات ساعت خواب بچه ها با والدین آن ها یکی نیست. دقیقا زمانی که مادر و پدر احساس خستگی می نمایند، فرزندشان بسیار پرانرژی است. اما چگونه می توان این مشکل را حل کرد؟ آیا راهکاری برای تنظیم ساعت خواب بچه ها با ساعت خواب والدین وجود دارد؟

تنظیم خواب کودک؛ راهنمای کامل برای سنین مختلف

به تازگی صاحب فرزند شده اید؟ اگر کودک شما دیر می خوابد یا همواره موقع خوابیدن مقاومت می نماید، باید بدانید که تنها نیستید! والدین زیادی مثل شما با این مشکل مواجهند. احتمالا کمی ناامید می شوید اگر بگوییم این مشکل گاهی تا نوجوانی و سنین بالاتر هم همراه فرزندتان خواهد بود. اما هر مسئله ای راه حل خاص خود را دارد پس نگران نباشید و نکاتی را که در این مقاله برایتان جمع آوری نموده ایم، با دقت بخوانید.

همانطور که اشاره کردیم تنظیم ساعت خواب بچه ها موضوعی است که بر سال های نوجوانی فرزندتان هم اثرگذار خواهد بود. طبق مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته است، نوجوانانی که دچار کم خوابی هستند، تمایل بیشتری به انجام رفتارهای پرخطر از خود نشان می دهند. علاوه بر رفتارهای پرخطر، کم خوابی در نوجوانان باعث بروز مسائل رفتاری، پرخاشگری و تغییرات خلق و خو می گردد. گاهی ممکن است این نشانه ها شبیه به علائم ADHD هم باشند. پس به اسم یک پدر یا مادر مطلع باید کوشش کنید تا کودک از بدو تولد، عادت خواب سالمی داشته باشد. پیش از هرچیز باید بدانیم این عادت تا چه اندازه برای سلامت بچه ها مهم است. در ادامه با وبلاگ 2012 مگ همراه باشید.

تنظیم ساعت خواب بچه ها چه تاثیری بر سلامتی آن ها دارد؟

خواب یکی از اصلی ترین بخش های زندگی است که تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و فکری انسان دارد. بخش زیادی از عمر انسان در خواب می گذرد. جالب است بدانید که اگر طول عمر افراد را به طور میانگین 80 سال در نظر بگیریم، نزدیک به 33 سال آن در خواب یا در کوشش برای خوابیدن سپری می گردد.

اندازه خواب کافی چه در کودکی و چه در بزرگسالی تاثیر مستقیمی بر عملکرد انسان و کیفیت انجام کارهای روزمره در ساعات بیداری دارد. اگرچه داشتن خواب کافی هم در کودکی و هم در بزرگسالی لازم است، اما باید به اثر منفی کمبود خواب در بچه ها بیشتر توجه داشت.

تاثیرات خواب بر سلامت بچه ها

عملکرد مغز: خواب با عملکرد مغز کودک، انرژی، قدرت درک و تحلیل، تمرکز و… ارتباط تنگاتنگی دارد و بر رفتار و موفقیت تحصیلی کودک تأثیر می گذارد.

وزن: الگوی خواب نامناسب، اثر مخربی بر هورمون های مربوط به اشتها و غذا خوردن دارد. کمبود خواب باعث ایجاد اختلال در اندازه مصرف غذا شده و احتمال پرخوری را در بچه ها افزایش می دهد.

عملکرد فیزیکی: آیا تابه حال برایتان پیش آمده که به اندازه کافی نخوابیده باشید و روز بعد برای انجام کوچک ترین کارها احساس خستگی کنید؟ استراحت برای بچه ها هم مانند بزرگسالان یا حتی بیشتر از آن ها حیاتی است. بچه ها با داشتن خواب کافی، انرژی و شادابی لازم برای رسیدگی به کارهای خود را به دست می آورند.

سلامت جسمی: فاکتورهای زیادی برای رسیدن به سلامت جسمی وجود دارد، اما یکی از مهم ترین آن ها خواب است. استراحت کافی باعث تنظیم فشار خون، جلوگیری از بسیاری بیماری ها و مسائل قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن و… خواهد شد. پس لازم است که عادت خواب فرزندان خود را از دوران کودکی اصلاح کنید.

سلامت فکری و روانی: کمبود خواب بر روحیه، هوش اجتماعی و عاطفی کودک تأثیر منفی دارد. بعلاوه احتمال دچار شدن به افسردگی در بچه های که خواب خوبی ندارند، بسیار بیشتر از کودکی است که در ساعت مناسب و به اندازه کافی استراحت می نمایند.

متخصصان چه توصیه هایی برای ساعت خواب بچه ها دارند؟

متغیرهای زیادی برای تعیین اندازه خواب مورد احتیاج هر فرد وجود دارد؛ بعضی از افراد با توجه به سن، شرایط و سبک زندگی خود احتیاج به خواب بیشتری نسبت به سایرین دارند؛ اما متخصصان کودک به طورکلی اندازه خواب مورد احتیاج از کودکی تا نوجوانی را اینطور دسته بندی نموده اند:

  • رده سنی 4-12 ماه: 12-16 ساعت
  • رده سنی 1-2 سال: 11-14 ساعت
  • رده سنی 3-5 سال: 10-13 ساعت
  • سن 6-12 سال: 9-12 ساعت
  • سن 13-18 سال: 8-10ساعت

این ساعات خواب بر اساس فاکتورهای کلی تعیین شده است؛ در صورتی که فرزند شما احتیاج به خواب بیشتری داشت، ساعت خواب او را افزایش دهید.

10 نشانه که به شما می گوید ساعت خواب بچه ها کافی نیست

با توجه کردن به بعضی علائم در بچه ها، می توان متوجه شد که ساعت خواب او احتیاج به تغییر دارد یا نه. بعضی از این نشانه ها عبارتد از:

  1. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز
  2. مشکل در بیدار شدن به موقع
  3. بیش فعالی
  4. افسردگی
  5. بی توجهی
  6. نوسانات خلقی
  7. رفتار پرخاشگرانه
  8. تحریک پذیری
  9. بی تابی
  10. تصمیمات ناگهانی

در صورتی که ساعت خواب بچه ها کافی نباشد، بروز بعضی از این نشانه ها و طولانی شدن آن ها باعث ایجاد مشکل در عملکرد فرزندتان خواهد شد. اگرچه این نشانه ها می تواند دلایل مهم دیگری هم داشته باشند، اما با آنالیز عادت خواب کودک و شرایط او متوجه می شوید که به چه تغییراتی احتیاج دارید.

چگونه یک روتین خواب منظم برای بچه ها داشته باشیم؟

تنظیم ساعت خواب بچه ها شاید در ابتدا کمی سخت باشد. بچه ها معمولا طبق برنامه ریزی والدین خود پیش نمی فرایند و گاهی در اواخر شب آنقدر پرانرژی هستند که کوشش برای خواباندن آن ها بی فایده به نظر می رسد. اما به اسم والدین کودک، نباید برای داشتن یک روتین خواب منظم ناامید شد. نباید فراموش کنید که تعیین یک برنامه تعیین برای خواب، در درازمدت تبدیل به عادتی سالم در زندگی فرزند شما خواهد شد.

نکات کاربردی برای تنظیم ساعت خواب بچه ها در سنین مختلف

بعضی از والدین دوست دارند تا بچه هاشان تنها خوابیدن را از نوزدای یاد بگیرند و بعضی دیگر مایلند در فرایند خواب کودک، او را همراهی نمایند. در ادامه این مقاله به دو روش کاربردی اشاره می کنیم که به والدین یاری می نماید تا ساعت خواب بچه ها را در این دو شرایط بهتر مدیریت نمایند.

روش اول

آیا مایلید تا فرزندتان به تنهایی و بدون یاری مستقیم شما بخوابد؟ پس روش اول درباره شما است.

در صورتی که محیطی آرام و ساکت را برای فرزندتان فراهم کنید، او می تواند ظرف مدت 20 تا 30 دقیقه به راحتی بخوابد. اما این نکته طلایی را به خاطر بسپارید، ساعتی را برای خوابیدن کودک انتخاب کنید که خیلی زود نباشد. کودکی که به اندازه کافی خسته نیست، برای خوابیدن مقاومت می نماید و کوشش برای خواباندن او بی فایده است.

شاید انتظار داشته باشید که فرزندتان ساعت 8 شب بخوابد، اما در واقعیت او تا ساعت 10 شب هم بسیار شاداب و پرانرژی در کنار شما بازی می نماید. پس منطقی باشید و فرایند خواب را وقتی آغاز کنید که کودک احساس خستگی می نماید؛ حتی اگر این ساعت از زمان مدنظر شما دیرتر باشد.

بعد از گذشت چند روز، الگوی خواب کودک تعیین می گردد. پس همین ساعت را به اسم روتین خواب او در نظر بگیرید. بچه ها هم خود را با این روتین منظم وفق می دهند. حالا شما می توانید به تدریج ساعت خواب کودک را تغییر داده و به زمان مناسب برسید. در ابتدا با تغییرات 15 تا 20 دقیقه ای آغاز کنید و به مرور به ساعت خواب مورنظرتان برسید.

روش دوم

آیا ترجیح می دهید تا هنگام خواب در کنار فرزندتان باشید؟ پس این روش مناسب شما است.

در ساعتی که کودک احساس خستگی می نماید، کنار او دراز بکشید و تا وقتی که به خواب می رود او را همراهی کنید. به تدریج حضور خود را کمرنگ تر کنید. پس از مدتی به جای دراز کشیدن، کنار او بنشینید تا بخوابد. کم کم محل نشستن خود را دورتر از تخت کودک قرار دهید. به مرور کودک یاد می گیرد که بدون شما بخوابد. بعضی مطالعات نشان داده است که بچه ها در این روش، خوابی طولانی تر را تجربه می نمایند و کمتر در طول خواب بیدار می شوند.

اگرچه این دو روش احتیاج به زمان زیادی دارند تا به اسم عادت پذیرفته شوند، اما هردوی آن ها بسیار موثر بوده و قطعا جایگزین خوبی برای گریه های شبانه بچه ها و بی خوابی هستند.

25 نکته مهم دیگر برای بهبود ساعت خواب بچه ها در سنین مختلف

نوزادان

اغلب مردم فکر می نمایند گریه کردن نوزادان پیش از خواب یک روال طبیعی است که باید طی گردد. اما آموزش هایی برای خواباندن آرام بچه ها وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها خوابی آرام و بدون استرس را تجربه کرد. به نکات زیر توجه کنید:

1. قرارگیری بچه ها در نور طبیعی روز، مشغول کردن آن ها با فعالیت های روزانه و فضای آرام شبانه، فکر کودک را برای خواب شب آماده می نماید.

2. قرار گرفتن بچه ها در معرض نورهای آبی و مصنوعی مثل تلویزیون، موبایل، چراغ ها و… را به حداقل برسانید.

3. حداقل یک ساعت قبل از زمان خواب را به آرام سازی محیط اختصاص دهید.

4. یاد بگیرید که چگونه استرس را از خود و نوزادتان دور کنید.

5. بچه ها را مجبور به خوابیدن نکنید. این کار تنها باعث افزایش اضطراب و سخت شدن فرایند خواب خواهد شد.

6. استراحت های عصرگاهی بچه ها را کاهش دهید.

7. فاصله بین استراحت های کوتاه مدت و خواب اصلی را بیشتر کنید.

8. پیش از خواب به نوزاد غذا بدهید.

9. اگر نوزادتان بعد از چند دقیقه بیدار شد، فورا دست به کار نشوید! این فرصت را به او بدهید تا شاید بتواند بدون یاری شما دوباره بخوابد.

بچه ها در مقطع ابتدایی

هرچقدر سن کودک شما کمتر باشد، راحت تر با روتین خواب موردنظرتان هماهنگ می گردد. اما هیچ وقت برای رسیدن به یک ساعت خواب منظم دیر نیست. برای تنطیم خواب بچه ها در سنین ابتدایی به موارد زیر توجه کنید:

1. یک میان وعده مغذی به کودک پیشنهاد دهید.

2. به او یاری کنید تا حمام کند.

3. با هم مسواک بزنید.

4. داستان های مجذوب کننده و موردعلاقه کودک را برایش بخوانید.

5. یک ترانه زیبا و آرام بخش بخوانید.

6. کودک را در آغوش بگیرید یا ماساژ دهید.

7. در خصوص روزی که گذشت و کارهایی که انجام داد صحبت کنید.

8. بیشتر چراغ ها را خاموش کنید.

9. تلویزیون، صداهای بلند و هرچیزی که آرامش فضای خانه را به هم می ریزد، کنترل کنید.

10. فعالیت های بی شماری وجود دارد که می توانید بسته به دلخواهتان، آن ها را به این فهرست اضافه کنید و در روتین خواب کودک قرار دهید تا هر شب با انجام آن کارها، کودک را برای خوابیدن آماده کنید.

نوجوانان

نوجوانان معمولا در مقایسه با بچه ها، مقاومت بیشتری برای خوابیدن نشان می دهند. اما داشتن یک روتین خواب منظم برای نوجوانان بسیار مهم است. نوجوانان معمولا این توانایی را دارند که ساعت خواب خود را مدیریت نمایند اما شما به اسم پدر یا مادر می توانید با اجرای نکات زیر، به نوجوان خود یاری کنید تا تجربه بهتری از خوابیدن داشته باشند:

1. از مصرف کافئین در عصر برای نوجوانان خودداری کنید.

2. استفاده از موبایل، کامپیوتر و تماشای تلویزیون را محدود کنید.

3. تا جایی که امکان دارد اجازه ندهید فرزندتان وعده های غذایی یا خوراکی های ناسالم را در ساعات پایانی شب بخورد.

4. ورزش کردن را به یک عادت روزمره تبدیل کنید. 30 تا 60 دقیقه ورزش روزانه همراه فرزندتان باعث شادابی در طول روز و احساس آرامش در شب خواهد بود.

5. اتاق خواب نوجوان باید آرام و ساکت باشد. به نور و دمای اتاق او هم توجه کنید.

6. اگر فکر فرزندتان درباره موضوع خاصی مشغول است، حتما قبل از خواب با او در این باره صحبت کنید تا با آرامش بخوابد.

آخرین نکته برای والدین: شکیبا باشید!

اگر والدین بدانند چگونه عادت خواب فرزندان خود را در سنین مختلف مدیریت نمایند، ساعت خواب بچه ها می تواند به یکی از لذت بخش ترین قسمت های روز تبدیل گردد.

شاید مجاب کردن بچه ها برای خواب، در ابتدا کمی سخت به نظر برسد اما قطعا با یک برنامه ریزی درست که براساس شناخت والدین از ویژگی های بچه ها شکل گرفته و بعلاوه با اصرار و تداوم، رسیدن به این عادت سالم آنقدرها هم دور از انتظار نیست.

برای تنظیم ساعت خواب بچه ها شکیبا باشید و از توصیه هایی که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم بهره ببرید. به زودی نتایج خوبی در این زمینه خواهید گرفت.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ 2012 مگ را بخوانید.

منبع: lifehack

منبع: دیجیکالا مگ

به "تنظیم خواب کودک؛ راهنمای کامل برای سنین مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنظیم خواب کودک؛ راهنمای کامل برای سنین مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید