چهار جانشین نسبتا ارزان برای سوناتا

به گزارش وبلاگ 2012، سوناتا را باید معیار و سنگ محک بازار سدان های متوسط و مالی در ایران دانست. خودرویی که نه کیفیت برجسته تویوتا کمری و نه زیبایی تحسن برانگیز کیا اوپتیما را دارد و مثل پاسات گران قیمت نیست. این خودرو اما با بهای 650 میلیونی در نسخه های صفر یا کم کارکرد 2017، هنوز هم محصولی گران تر از وسع خرید بسیاری از خریداران به حساب می آید. فرانسوی ها برای برطرف این مشکل پیشنهاداتی دارند. منتها ابتدا باید با بعضی چیزهای ماشین های فرانسوی کنار بیایید. چیزهایی که اغلب خوشایند خریداران نیست ولی به واسطه اینکه جزوی از فلسفه طراحی یا مهندسی خودروسازان فرانسوی است، از سوی این برندها ترک نمی گردد. در دو دهه اخیر این رویه تا دل تان بخواهد در ایران به قلع و قمع خودروهای فرانسوی منجر شده و از قضا بعضی سدان های رنو، پژو، سیتروئن یا دی اس وضعیتی بدتر از باقی کلاس های خودرویی را تجربه نموده اند. آخر کشته شده این داستان که حتی به رغم قیمت کمتر پیروز نشد در بازار ایران خریداران چندانی پیدا کند، سدان متوسط 508 ساخته شرکت پژو بود که برخلاف همتای فرانسوی اش از برند رنو، نه ظاهر خوشایندی دارد و نه هندلینگ قابل تاملی. به واسطه اینکه هنوز از عرضه 508 زمان زیادی نگذشته و عیار واقعی این خودرو فرانسوی معین نشده، سراغ چند خودرو قدیمی تر یا خاص تر رفته ایم که در محدوده قیمت 200 تا 500 میلیون قادرند سرویس خوبی به خریداران خود بدهند. در این گزارش، دی اس 5LS، سیتروئن C5 new، پژو 407 و رنو سافران ما را همراهی می نمایند. چهار پاریسی مغرور که چندان هم خوش مشرب نیستند.

چهار جانشین نسبتا ارزان برای سوناتا

پژو 407 مدل 2010

این خودرو در اروپا فروش بسیار خوبی داشت ولی داستان 407 در ایران جور دیگری نوشته شد. خودرویی که هرچقدر جذاب و زیبا بود اما امکانات کمی داشت، موتورش ضعیف بود، اتاقش به نسبت رقبا کوچک و قیمتش هم گزاف. خب طبیعی است وقتی سوناتا YF، اوپتیمای دلربا و کمری SE در بازار باشند، کسی دیگر سراغی از یک پژو نمی گیرد. هرچقدر هم که ساخته شیر فرانسوی جذاب و دلپذیر باشد، باز هم این رقبای کره ای هستند که بازی را خواهند برد. حالا پژو شکست خورده و زخمی، یک دهه است در گوشه بازار کنج عزلت گزیده و به شکست 508 خیره مانده است. پژو که 407 را با طول 4.67 متر به موتوری مشابه سیتروئن سی5 جدید مجهز نموده بود، یک دهه قبل این خودرو را به وسیله ایران خودرو به بازار ایران فرستاد و خب، خیلی سریع بازخوردی منفی از بازار دریافت کرد. خودرویی که امروزه با مبلغ 200 میلیون تومان ضمن سواری نرم، یک هندلینگ معمولی، یک شتاب عادی و تعدادی امکانات متداول را به خریداران ارائه می نماید. راستی ایمنی خودرو هم چندان بالا نیست! ستون این خودرودر آزمایش های موسسه اروپایی یوروانکپ تا حدی شکسته می گردد که ابدا خبر خوبی برای علاقه مندان به 407 نیست.

دی اس 5LS مدل 2017

خب اولین نمونه آزمایشی این گزارش، جدیدترین فرانسوی جمع هم هست. خودرویی کاملا غریبه اما کاملا آشنا! دی اس 5LS اینجا با ماست، با همان پلتفرم، موتور و متعلقات فنی مشهور گروه PSA (کنسرسیوم پژو سیتروئن اوپل) که همزمان با توافق برجام در نتیجه مونتاژ دو محصول مدرن 2008 و C3 در ایران خودرو و سایپا به ایران وارد شدند. از این ناحیه 5LS خودرویی است که هزینه نگهداری اش در مقایسه با رنو تالیسمان، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا، فولکس واگن پاسات، کیا اوپتیما و هوندا آکورد کاملا کمتر است و این یک امتیاز مثبت است که ما در پرونده 5LS درج می کنیم اما متاسفانه این موتور قادر نیست سدان نیمه لوکس فرانسوی را همپای رقبای نامبرده در جاده و خیابان به پیش براند. چرا؟ چون 163 اسب بخار قدرت، 240 نیوتن متر گشتاور و یک گیربکس شهری قادر نیست بدنه نسبتا سنگین 5LS را همپای یک پرداخت 500 میلیونی واقعا گزاف مثل کمری 2015 یا تالیسمان 2016 حرکت دهد. طراحی خودرو بد نیست و حتی در بعضی رنگ ها واقعا گیراست. کابین هم به رغم قدیمی شدن خطوط ایراد زیادی ندارد.مصرف سوخت یا کیفیت سواری هم ایراد بزرگی ندارد. مشکل دی اس گمنامی، گرانی، گنجایش و قدرت محدود در کنار بازار ضعیف است.

سیتروئن C5 جدید مدل 2011

چرا کسی باید خودرویی را بخرد که تنها دور فرمانش می چرخد و قاب مرکزی آن ثابت است؟ چرا اصلا کسی باید چنین چیزی را طراحی کند وقتی همه خودروها روالی منطقی برای طراحی فرمان خودروهای خود را در پیش گرفته اند؟ هرگاه سیتروئن به این دو سوال پاسخ داد، احتمالا قادر خواهد بود پس از آن سدان های متوسطی بسازد که در سرتاسر دنیا فروش مناسبی را تجربه نمایند! مشتریان ایرانی هم وقتی نخستین بار با نسل تازه سیتروئن سی5 روبه رو شدند، به رغم چهره رسمی، خشک و موقر خودرو نتوانستند به برای سوال ما و خودشان جوابی بیابند! همین ناتوانی در پاسخگویی به سوالات هم باعث شد تا کسی از سدان 4.77 متری سیتروئن که سیستم های پیشرفته ای را یک دهه قبل در خود جا داده بود استقبال نکند. سی5 که علاوه بر ظاهر و طراحی خاص کابین، از موتور ضعیف 143 اسبی و دو لیتری خود هم ضربه خورد، هم اینک در بازار بهایی در محدوده 250 میلیون تومان داشته و پس از یک دهه دوام خوبی از خود نشان داده است. اما تنها دوام نیست که در موفقیت یک خودرو نقش آفرینی می نماید. هندلینگ مناسب هم موضوع مهمی است که اغلب از سوی فرانسوی ها نادیده گرفته می گردد.

رنو سافران مدل 2016

پوزه اش واقعا نافرم است و همین یک نکته برای بدبخت کردن سدانی در کلاس سافران کافی است. اصلا رنو سافران را که دید متوجه شد چطور باید خودرویی مثل تالیسمان بسازد! سافران که در عصر پیشرانه های توربو، کم مصرف و کوچک ، با یک موتور 2500 سی سی حجیم و 177 اسبی به ایران پا گذاشت، سنگین ترین عضو گروه است که در شروع قصد داشت با طول مناسب 4.88 متر، رقابت با کمری، سوناتا و اوپتیما را در بازارهای غیراروپایی پیش ببرد ولی خیلی زود از بازی کنار گذاشته شد و مثلا در ایران به ناوگان تاکسی های فرودگاهی پیوست تا با آبرویی از دست رفته، باقی عمرش را صرف خدمت در جای بهتری کند! سافران که ابتدا با نام لتیتود در ایران عرضه شد، چند ایراد بزرگ دارد که پس از طراحی، مهم ترین آنها هندلینگ نه چندان پرشتابی است که به دلیل استفاده از موتور و جعبه دنده CVT ساخت نیسان اینگونه طراحی شده است. کابین سافران البته در مقایسه با سوناتا یا اوپتیما پرداخت بهتری دارد؛ گرچه که دوام و استهلاک خودرو بالاتر از رقبای کره ای و ژاپنی است. خودرویی که هم اینک در بازار در مدل های 2016 با بهای 400 میلیونی نصف یک پاسات قیمت دارد و به نسبت کمری یا آکورد 2016 ابدا نتوانسته ارزش خود را حفظ کند.

منبع: دیوار

به "چهار جانشین نسبتا ارزان برای سوناتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار جانشین نسبتا ارزان برای سوناتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید