کنکور کم بود، تبلیغ مدرسه غیرانتفاعی هم اضافه شد!

به گزارش مجله سرگرمی، یک روزنامه نگار و مدرس دانشگاه با بیان اینکه نگاه جامعی به پخش تبلیغات تلویزیونی در ایران وجود ندارد و باید روی این مساله بازنگری گردد، گفت: اگر از نظر تعداد تلویزیون تنوع داشتیم به دلیل رقابت و مقایسه ای که به وجود می آمد، ضوابط و قوانینی برای تبلیغات ایجاد می شد.

کنکور کم بود، تبلیغ مدرسه غیرانتفاعی هم اضافه شد!

تلویزیون مدتی است که یک مجتمع آموزشی غیردولتی که در مقاطع مختلف تحصیلی دانش آموز می پذیرد را تبلیغ می نماید؛ این در حالی است که در ماه های اخیر انتقاد به پخش بی رویه تبلیغات مؤسسات آموزشی کنکور به شدت متوجه صداوسیما بوده است و در نهایت معاون سیما را بر آن داشت که دستور دهد باید این قبیل تبلیغات در تلویزیون به نصف کاهش پیدا کند.

بیژن نفیسی، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه درباره تبلیغات تجاری در تلویزیون به خبرنگاران گفت: یکی از منابعی که رسانه به وسیله آن تأمین اعتبار می نماید، تبلیغات تجاری است. این تبلیغات باعث می گردد که تلویزیون بتواند وضعیت موجود خود را حفظ کند و برنامه هایی که احتیاج به توسعه دارند را گسترش دهد. این در حالی است که در رسانه های نوشتاری و همچنین رادیو و تلویزیون باید برای تبلیغات حد و مرزی مشخص گردد.

او ادامه داد: همچنین باید واقعی بودن کالاهایی که در تلویزیون تبلیغ می شوند هم محرز گردد و سازمان های ذی ربط آن کالا را تأیید نمایند؛ در واقع کالاهای تولیدی که تبلیغ می گردد باید تاییدیه داشته باشد. اگر محصولی از نوع آموزشی باشد باید به نوعی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مجوزی ارائه دهد که معلوم گردد فعالیت آن مجاز و مورد تأیید است. این مساله سعی می گردد به نوعی در تبلیغات لحاظ گردد اما متأسفانه گاهی شرایط مالی یک رسانه، موقعیتی را به وجود می آورد که به ناچار هر تبلیغی را پخش می نماید تا مبالغی را از تبلیغات بگیرد.

این مدرس دانشگاه اضافه نمود: برای مثال وزارت بهداشت برای تبلیغ تعدادی از مواد خوراکی اطلاعیه می دهد که برای سلامتی خوب نیست اما همین موارد در تلویزیون تبلیغ می گردد به دلیل اینکه هزینه بالایی برای تبلیغ به تلویزیون می پردازند.

او با بیان اینکه دستگاه های ذی ربط باید زمینه اخلاقی تبلیغات را هم در نظر بگیرند، گفت: ما آئین نامه و دستورالعمل هایی برای تبلیغات نداریم. باید در نوع تبلیغات دقت گردد؛ این در حالی است که به صورت سطحی به آن اشاره شده است. برای مثال درباره تبلیغ یک کالای لوکس که فاصله طبقاتی را نشان می دهد باید بحث گردد، همچین باید آنالیز گردد که آیا کسی که اجناس لوکس را عرضه می نماید و رقم بالایی را به تلویزیون برای تبلیغات می دهد از نظر اخلاقی مجاز است؟ وقتی در تلویزیون برای تبلیغ مسکن، تصویری از یک کاخ مجلل نشان داده می گردد، باید سنجید که درست است یا نه؟ آیا این عملکرد یک زندگی مصرف گرا و تجملی را ترویج نمی نماید؟ این مسکن چند مشتری خاص دارد که در تلویزیون تبلیغ می گردد؟

این روزنامه نگار بیان نمود: مسائل آموزشی هم مراجعه نماینده زیادی دارد. ما معتقدیم که کتاب در ایران تیراژ کمی دارد و علاقه به مطالعه در کشور کم است اما کتاب یاری آموزشی تیراژ بالایی دارد چون ضرورتی ایجاد شده که این احتیاج احساس می گردد؛ البته این مساله ضرورت مدرسه را زیر سوال می برد به دلیل اینکه انگار در مدرسه به صورت کامل آموزش داده نمی گردد پس باید کتاب و کلاسی باشد که آموزش را کامل کند اما تا به حال روی این مساله بحث نشده است. اگر بحثی شکل بگیرد که تبلیغات چه جنبه هایی را باید در نظر داشته باشد بهتر می توان سیاستگذاری انجام داد.

او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسانه های نوشتاری دستوراتی را تهیه نموده اما درباره رسانه ملی که انحصاری است، قوانینی مشخص نشده است. اگر کارگروهی وجود داشته باشد که ضوابط را مشخص کند، مسائل و بار فرهنگی، اجتماعی، مالی نوع تبلیغی که نشان داده می گردد حل خواهد شد و راهکاری ارائه می گردد که تبلیغات در جهت درست قرار بگیرد.

نفیسی اظهار کرد: وقتی بازاری انحصاری باشد به تبلیغ احتیاج نیست زیرا تقاضا بیشتر و عرضه کم است اما زمانی که تعادل عرضه و تقاضا بهم بخورد باید حساس شویم زیرا می خواهد برای کالا و خدماتش مشتری پیدا کند.

dubairo.ir: دبی: زیباترین شهر حاشیه خلیج فارس و امارات

euroro.ir: اروپا: سفر به مهد فناوری و میراث دار تمدن باستانی روم و یونان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12960

به "کنکور کم بود، تبلیغ مدرسه غیرانتفاعی هم اضافه شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنکور کم بود، تبلیغ مدرسه غیرانتفاعی هم اضافه شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید